Üniversitelerin bu sürece geçişi kadar öğrencilerin de bu sürece geçmeye hazır olması gerekmekteydi. Bir çok üniversite, öğrencilerine bu süreç ile ilgili oryantasyon programları uygulayarak sürece daha hızlı uyum sağlanmasına destek olmaya çalıştı. Süreç her iki taraf için de bilinmezleri barındırırken zaman içerisinde yaşayarak da birçok alan da deneyim kazanılması mümkün oldu. Öğrencilerin uzaktan eğitim ile eğitim almaya devam ettiği bu sürecin ne kadar daha devam edeceği henüz netlik kazanmamıştır ve devam eden bu süreçte uzaktan eğitimden nasıl daha yüksek verim alınabilir sorusu akılla gelmelidir. Bunun için öneriler aşağıda sıralanmıştır;
-
Uzaktan eğitimde öncelikle öğrencilerin mümkün olduğunca senkron olarak dersleri takip etmesi gerekir. Dersi veren öğretim elemanı ile canlı olarak yürütülen dersin takip edilmesi, anlık soru sorulması ve etkileşime geçilmesi son derece önemlidir. Ayrıca senkron ders takibi öğrencinin sosyal ortamının da bir şekilde içinde olmasına katkı sağlayacaktır.
-
Mümkün ise öğrencilerin kendileri için ayrı bir ortam belirlemeleri ve derslerini bu alanda takip etmeleri gerekmektedir. Ses, gürültü vb dış uyaranların etkisinin azaltılması öğrenme sürecine katkı sağlayabilir.
-
İzolasyonun bireyler üzerinde yarattığı en büyük etkilerden birisi bireyin neredeyse tüm gün evde olmasından kaynaklı olarak görev ve rollerinin birbirine karışması ve zaman yönetiminin neredeyse ortadan kalkmasıdır. Bu noktada öğrencilerin zaman planlamasına özen göstermesi ve mümkün ise bir yapılacak işler/görevler listesi belirleyerek günü planlamaları fayda sağlayacaktır. Bu sayede ders çalışmaya, sosyal medyayı takip etmeye, dizi vb. izlemeye, kitap okumaya ve her türlü görevini ve rolünü yerine getirmeye vakit bulunabilecektir.
-
Özellikle Z kuşağının internet, sosyal medya vb. ile çok daha içli dışlı olduğu göz önünde bulundurulduğundan mümkün ise telefonlara yüklenene uygulamalar vb. aracılığı ile bu alanlardaki kullanımın sınırlanması fayda sağlayabilir. Özellikle sosyal medyada geçirilen zaman kişinin neredeyse zaman algısını yitirmesine ve farında bile olmadan saatlerini bu uygulamalarda geçirmesine neden olabilmektedir.
-
Öğrencilerin evde geçirilen ve trafikte kaybedilmeyen bu zamanı kişisel gelişimlerine katkı sağlamak üzere bir fırsat olarak görmeleri ve online olarak verilen ücretli/ücretsiz, sertifikalı/sertifikasız tüm eğitimleri güncel olarak takip ederek bunlara katılmaları faydalı olacaktır.
-
Tüm bunlara ilaveten öğrencilerin diğer sınıf arkadaşları ile mümkün olduğunca iletişimde kalmaları, birlikte proje, ödev vb. çalışmalar yürütmeleri de hem gelişimlerine hem de sosyal ihtiyaçlarının karşılanmasına fayda sağlayacaktır.
Sevgiler
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Program Başkanı
Öğretim Görevlisi Nazlı Yüceol