Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu - shmyo@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu - shmyo@gelisim.edu.tr

İlk ve Acil Yardım








 Sağlık Eğitiminde Yeni Nesil Yöntemler: Simülasyon VR, AR, MR


İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu, Öğr. Gör. Nadiye Camcı Sağlık Eğitimde VR hakkında bilgi verdi.


  Bilgi teknolojisindeki gelişmeler, öğrenme-öğretme süreçlerinde kullanılan yöntemler ve teknikler de dahil olmak üzere eğitim ortamlarını hızla etkilemektedir. Sağlık öğrencilerinin uygulamalı eğitimlerinde kullanılan maket ve simülatörlerden meydana  gelmektedir. Simülasyon uygulamaları; öğrencinin, gerçek hastaya müdahele ediyor gibi , bu gerçek hastanın  riskini almadan sanal ve de yapay olarak beceriye sahip olduğu bir eğitim yöntemidir. Bu durumda simülasyona dayalı eğitimler , bilgiyi beceriye dökmede  güvenli bir ortamda verilmesini hedeflemektedir. Sağlık okullarının laboratuvar ortamlarında kullanılan  simülasyon uygulamaları , klinik becerilerin geliştirilmesi, bilgi ile becerinin  birleşerek hayat bulması ve öğrencilerin kötü tecrübelerden uzak kalabilmesi için önemlidir. Sağlık eğitiminde öğrenme hedefi ne uygun olarak farklı simülasyon uygulamalarının kullanıldığı bilinmektedir. Kullanılan  bu simülasyon uygulamaların neler olduklarına baktığımızda  düşük–yüksek özellikteki simülatörler, interaktif vaka simülatörleri, video, DVD, simülasyon yazılımları, bilgisayar tabanlı  simülasyon ve sanal gerçekliğin yer aldığını görmekteyiz.

    Eğitimde kullanılan simülasyonların tarihi 1956 lı yıllarda  Morton Heilig in buluşu ile başlar. Duyulara hitap eden Sensorama  isminde  bir makinesi ne yazık ki bulunduğu  dönemin imkanları çok elverişli olmadığından kullanılması mümkün olmadı.

Morton Heilig ‘in daha sonraları 1960 yıllarda tekrar  geliştirdiği Telesphere mask  sahasının bir ilki olmayı başarmıştır. Tabiki 1960 lı yıllardan bu günümüze gelmeleri oldukça uzun zaman almıştır.

     Sanal Gerçeklik

      Sanal gerçeklik hakkında eğitim öğretim ortamında teknoloji kullanılarak oluşturulan kurgular ile gerçek ve hayalin birleştirilmesidir. Sanal öğrenme laboratuvar ortamlarında ,günümüzdeki gelişen teknolojinin etkisiyle eğitim-öğretime dahil edilmesi ile beraber öğrencilerin öğrenme deneyimlerini geliştirmek amacı ile oluşturulmuş ortamlardır. Sanal öğrenmede kullanılan araçlar  teknoloji ile beraber gelişim göstermektedir. Son olarak sanal gerçeklik teknolojilerin eğitim-öğretim ortamlarına dahil edilmeye hazır durumda olduğu ve eğitsel kazanım  bakımdan yüksek potansiyel taşıdığı görülmektedir.

     Farklı firmalar Oculust Quest, Nintendo VR ,Playstation VR ,Lenovo Mirage solo gibi işin içinde dir. Eğitimi bu araç gereçlerle bir oyun haline getirile bilir . Eğitim bu şekilde hem eğitici hemde eğlenceli olabilir.
    Sanal gerçeklik uygulamalarında esas olan mevcut fiziki ortamımızdan çeşitli enstrümanlarla önceden tanımlanan sanal ortama geçiş sağlamaktadır. Sanal gerçeklik uygulamalarından oluşturulan sanal ortam 2 boyutlu ya da 3 boyutlu olarak organize edilebilir.

    Artırılmış Gerçeklik

    Artırılmış gerçeklik , yaşadığımız  dünyadaki ortamın  ve dahilindekilerin ,bilgisayar imkanlarıyla oluşturulan ; ses, görüntü, grafik ve GPS verileriyle zenginleştirilerek oluşturulan  canlı veya cansı fiziksel görünümdür. Artırılmış gerçekliğin oluşması  bilgisayar aracılığı ile gerçeğin abrtılarak arttırılmasıdır.
 
   Karma Gerçeklik ( Mixed Reality )

   Karma gerçeklik ,bu tanım  fiziksel nesneler  ve dijital nesnelerin beraber  ve gerçek zamanlı olarak birleştirildiği  yeni ortamlar oluşturulmasıdır. Kullanıla bilecek görselleştirmeler oluşturmak amacı ile gerçek ve sanal dünyaların bir araya getirilmesidir. Karma gerçeklik sadece fiziksel veya sanal dünyada olmamakla beraber, gerçeklik ve sanal gerçekliğin bir karışımıdır.

   Pandeminin sağlık Eğitimine Getirdikleri

   Pandeminin sağlık eğitimine getirdiği bir sorun olarak sağlık eğitiminin aksamadan devam ettirilmesi. Buda eğitimin dijitallaşmesini gerektiren bir bulgudur. Bununla beraber 7/24 sürdürülebilir 24 saat erişim olmalıdır. Kaliteli ve ulaşılabilir olmalıdır .Herkesin erişebilmesi için düşük maliyetli olmalıdır.

   Sanal gerçekliğin  ,geleneksel eğitim veya çevirimiçi veya çevirim dışı dijital eğitim gibi diğer dijital eğitim türleri ile karşılaştırıldığında sağlık profosyonellerinin müdahele sonrası bilgi ve beceri sonuçlarını iyileştirdiğini gösteren kanıtlar bulundu. 
   Zhu ve arkadaşları arttırılmış gerçeklik uygulamalrı üç farklı öğrenme teorisi;yerleşik öğrenme, deneyimsel öğrenme ve dönüştürücü öğrenme çoklu öğrenme modellerinin geliştirilmesine vurgu yapılmaktadır.
   Kerner ve arkadaşları , öğrencilere endotrakeal entübasyon için uygun tekniği öğretmek üzere anatomik olarak doğru hava yolları oluşturmak için manyotik rezonans temelli görüntüleri kullandı.
   Bilgisayar teknolojilerindeki gelişmelere bağlı olarak tıbbi simülasyon,  sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik pek çok alanda kullanmaya başlanmıştır. Teknolojik yöntem pandeminin bizlere bıraktığı ve alışmamız gereken yeni dünya düzeninde ,sağlık eğitiminde önemli bir boşluğu dolduracaktır.(1)
 Tüm bu yeni eğitim metodları sağlık alanında hasta ve öğrenci eğitiminde cerrahi metodların uygulamasında ,çeşitli hastalıkların tedavisi gibi pek çok kulvarda uygulanmaktadır. Pandemi nedeniyle hasta çalışması yapamayan staja çıkamayan öğrencilerin bu simülatör çalışmaları çok yerinde ve verimli olacaktır.