Sağlık hizmetlerinde kalite ile hasta memnuniyeti arasında doğrusal bir ilişki vardır. Sağlık hizmetlerinde kalite, hizmetlerin hem standartlar ve bilimsel norm hem de kişilerin umdukları hizmete uygun bir şekilde sunulması anlamına gelmektedir. Sağlık hizmetlerinin kaliteli bir şekilde sunulmasında kolay kullanılabilirlik, verimlilik ve süreklilik önem arz etmektedir. Kolay kullanılabilirlik, hizmeti alanlar ve hizmeti verenler
açısından değerlendirilmektedir.
Hizmeti alanlar yani toplum açısından kolay kullanılabilirlik, kişilerin ihtiyaç duyduğu yerde ve zamanda hizmete ulaşması ve ihtiyaç duyduğu bütün hizmetleri yeterli miktarda kullanabilmesidir. Hizmeti verenler yani sağlık personeli açısından kolay kullanılabilirlik ise sağlık personelinin ihtiyaç duyduğu ilaç, araç-gereç ve diğer sağlık personellerine kolay bir şekilde ulaşabilmesini ifade etmektedir. Verimlilik ile sağlık hizmetleri maliyetleri düşürülerek kişilerin sağlık hizmetinden faydalanma imkânları arttırılmaktadır. Yeterli ücret politikası ve finansman, kaynakların etkin kullanımı ve etkili yönetim sağlık hizmetlerinden daha fazla yararlanmayı sağlamaktadır. Bu durum sağlık hizmeti kalitesini olumlu yönde etkilemekle birlikte hasta memnuniyetini de olumlu yönde etkilemektedir. Sağlık hizmeti düzeyini geliştirmek amacıyla kalitenin devamlılığının sağlanması gerekmekle birlikte sürekli olarak kontrollerin yapılması gerekmektedir. Sağlık sektöründe hasta memnuniyeti, gerek hastaların bilinçlenmesi gerekse rekabetin artması sebebiyle geçmişe kıyasla daha fazla öneme sahiptir. Kaliteli bir sağlık hizmetinden bahsedebilmek için hizmetin etkili bir şekilde verilmesi, kaynakların verimli bir biçimde dağıtılması ve kullanılması, gerek hedef kitlenin hizmetlere ulaşımında gerekse kaynak dağıtımında hakkaniyete önem verilmesi ve hizmet sunumu sırasında ve sonrasında hizmeti alanların tatmininin sağlanması gerekmektedir. Sağlık hizmetlerinde kalitenin sağlanması, hastanın aynı hastaneyi tekrar tercih etmesini, ailesine ve yakınlarına önermesini etkilemektedir. Sağlık yöneticileri sürekli iyileştirme programları ile hasta memnuniyeti düzeyini artırmalıdır.
Öğr. Gör. Pınar Genç Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı
Kaynak: Genç P, Sağlık Sektöründe Hizmet Kalite Algısının Değerlendirilmesi: Bir Devlet Hastanesi Örneği, İstanbul Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Syf-21-25, 2019