Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu - shmyo@gelisim.edu.tr

Çocuk Gelişimi








 Kitapların Dünyası ile Tanıştıran Çocuk Kütüphaneleri


Kütüphane bilgi, kültür ve sanat eserlerini çeşitli yollarla sunulduğu bir kurumdur. Kütüphane çeşitlerinden bir olan çocuk kütüphaneleri, çocuğun temel yaşam becerilerini elde etmede belirleyici rol oynayan, kütüphane kültürünü başlatan, doğru bilgiye erişimini sağlayan, okuma kültürünü, eğitimini, kültürel gelişimini, olumlu kişilik özellikleri geliştirme ve toplumsallaştırma sürecini destekleyen bir kurumdur (Yılmaz, 2019).


Kitaplık

Bu kütüphaneler, her yaştan çocuğun eğitim, bilgi ve gelişim ihtiyaçlarını karşılamak için kaynak ve destek sağlamak amacıyla hizmet vermektedir.
Çocuklara kamusal bir hak sağlayan çocuk kütüphaneleri, aynı zamanda bir eğitim sağlayıcısı olarak görülmektedir. Bebeklere, okul öncesi ve okul dönemindeki çocuklara, özel gereksinimli çocuklara, ebeveynlere ve çocukla ilgili alanlarda çalışan yetişkinlere hizmet sağlamaktadır. Uluslararası Kütüphane Dernekleri ve Kurumları Federasyonu; çocuk kütüphanelerinin bilgi ve danışma hizmeti sunma, kitap ve dergi gibi çeşitli materyalleri ödünç verme, çocuklara bu materyalleri seçmede yardım etme, yaratıcı programlar ve öykü okuma gibi güdüleyici etkinlikler planlama gibi hizmetlerle çocukların bilgi, kültür ve eğlenme gereksinimlerinin karşılanmasını önermektedir. Bebek ve çocuklara ulaşmak hedeflendiği için hizmetlerin oyun, eğlence, öğrenme ve teknolojiye erişim gibi durumları da içermesi gerekmektedir. Böylece, okuma kulüpleri, ödev kulüpleri, el sanatları faaliyetleri, kodlama atölyeleri, yaratıcı drama, yazar ziyaretleri ve hikâye anlatımı, müzik ve tiyatro gibi etkinlikler ile ilgi çekici, çocuğun oynayarak öğrenebileceği ortamlar sağlanmaktadır. Özellikle okul öncesi dönemindeki çocuklar için oyun kitapları, resimli kitaplar, mukavva kitaplar, müzik CD’leri ve kitaplarla birlikte kullanabilecekleri dolgu oyuncaklar ve kuklalar gibi oyun materyallerinin kütüphanelerde bulunmakta ve çocuklar bu materyalleri ödünç alabilmektedir.

Zengin uyarıcılar sunan çocuk kütüphaneleri, okuma alışkanlığının kazanılması için uygun bir ortam sağlanmakla birlikte sosyal etkileşimi teşvik etmede, problem çözme becerisi kazandırmada, hayal gücünü geliştirmede etkili olmaktadır. Ayrıca, çocuklara sunulan yazılı materyaller ile çocukların erken okuryazarlık becerilerini desteklemektedir. Çocuk kütüphaneleri fırsat eşitliği sağlanması konusunda da önemli bir fırsat yaratmaktadır. Ayrım gözetmeksizin herkese ücretsiz ve sürdürülebilir imkanlar sunduğundan dezavantajlı çocukların, eğitim ve gelişimlerinin üzerindeki olumsuz etkilerinin iyileştirilmesinde rol almaktadır.
Çevresindeki yetişkinler yardımıyla hizmetlere ulaşabilen çocuklar, ileriki yaşamında kütüphane kültürü edinerek yaşam boyu öğrenme becerisini kazanabilmektedir. Kütüphane kültürü ile yetişen çocuklar araştırmacı, yaratıcı, sorumluluklarını bilen ve kültürel değerlere sahip bireyler olarak demokratik bir toplumun gelişiminde önemli bir rol oynamaktadır.
 
SHMYO-Çocuk Gelişimi Programı
Öğr. Gör. Hatice ÜNLÜ BOZKURT
 
Kullanılan kaynak:
Yılmaz, B. (2019). Çocuk kütüphanesi hizmetleri kılavuzu. Hiper yayın