Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu - shmyo@gelisim.edu.tr

Ameliyathane Hizmetleri








  Öğr. Gör. Sibel Haklı, Sünnet ile İlgili Açıklamalarda Bulundu


İstanbul Gelişim Üniversitesi (İGÜ) Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu (SHMYO) Öğr. Gör. Sibel Haklı, erkek sünnetini, penisin sünnet derisinin (prepus) cerrahi olarak kısmen veya tamamen çıkarılması olarak tanımlandığını ve ‘Cerrahi’ bir işlem olduğunu ifade ederek; gerekli ağrı kontrolü ve steril şartların sağlanması için ameliyathane odasında bir cerrah tarafından yapılması gerektiğini vurgulamıştır.


Üç tür sünnet vardır: genellikle yenidoğan veya küçük yaşlarda dini uygulama için yapılan ritüel sünnet; gelecekteki potansiyel hastalıklara karşı koruyucu önlem olarak profilaktik sünnet; açık tıbbi endikasyonlarla sünnet derisinin belirgin bir patolojisi nedeniyle gerçekleştirilen terapötik sünnet. Sünnette ağrı kontrolü, genel veya lokal anestezi ile yapılabilir. Farmakolojik olmayan teknikler (örneğin, pozisyon verme, sukroz emzikler) tek başına prosedürel ve postprosedürel ağrıyı önlemede yetersizdir ve tek analjezi yöntemi olarak önerilmez. Sünnet sırasında bebek konforunu artırmak için sadece analjezik yardımcı olarak kullanılmalıdırlar. Kullanıldıysa, topikal kremler, normal kilolu bebeklere kıyasla düşük doğum ağırlıklı bebeklerde daha yüksek cilt tahrişine neden olabilir; bu nedenle bu yenidoğan grubu için penil sinir bloğu teknikleri seçilmelidir.

Erkek bebek sünneti, firavun çizimlerinde ve sünnetli Mısır mumyalarında belirtildiği gibi 6000 yıldan daha eskiye dayanmaktadır. Yahudilikte erkek sünneti doğumdan sonraki sekizinci günde yapılması zorunludur. Müslüman alimlerin çoğunluğuna göre erkek sünneti de zorunludur ve doğumdan sonraki yedinci günde yapılması tercih edilir. Her iki din de sünnet uygulamasını 80 yaşından sonra kendini sünnet eden İbrahim'le (İbrahim) ilişkilendirir. Erkek sünneti, birçok ülkede kültür ve geleneklerin bir parçası olarak veya sünnetin sağlık yararları için yaygın olarak tercih edilmektedir. Amerika Birleşik Devletleri'nde erkek sünnetinin yaygınlığı yaklaşık %85, Filipinler'de %25 ve Avustralya'da %4,7'dir.  İngiltere'de erkeklerin %15,8'i sünnetlidir. Terapötik sünnet, fimozis, balanit gibi sünnet derisinde iltihaplanma ve sünnet derisinin lokalize hastalıkları olan hastalara yapılan yenidoğan sünnetlerinin %2,5'ini temsil eder. 2-6 yaş arası çocuklarda cinsel gelişim dönemi olduğundan sünnet önerilmemektedir. Çocuk anlayabilecek yaşta ise beraber sünnete karar verilmelidir.
Mevcut kanıtların değerlendirilmesi, yeni doğan erkek sünnetinin sağlığa faydalarının risklerinden daha ağır bastığını gösteriyor. Erkek sünnetinin; idrar yolu enfeksiyonlarının önlenmesi, HIV ve cinsel yolla bulaşan bazı enfeksiyonların bulaşı ve penis kanseri için özel yararları tespit edilmiştir. Ayrıca sünnetli kişinin partnerinin rahim ağzı kanserine yakalanma riskinin de azaldığı ortaya çıkmıştır. Erkek sünnetinin penis cinsel işlevini/duyarlılığını veya cinsel tatmini olumsuz etkilediği görülmemektedir. 

Dünyada erkek bebek sünnetini yasaklayan tek bir ülke yoktur. Bebek sünnetini yasaklayan tek mahkeme 2012'de Köln'deydi, bu da Almanya'da ve tüm dünyada çok güçlü bir tepkiyle sonuçlandı. Almanya parlamentosu erkek bebek sünnetine izin veren bir yasa çıkarmak durumunda kaldı.

Ebeveynlerin sünnet hakkında gerçeğe dayalı, önyargısız bilgi edinme hakları vardır ve bu bilgileri, klinisyenlerden gebe kalmadan önce veya ebeveynlerin tipik olarak sünnet kararları verdiği hamileliğin başlarında almaları gerekir. Ebeveynler, çocuklarının yararına neyin en iyi olduğunu belirlemelidir. Ailelere bu karar konusunda danışmanlık yapan doktorlar, olası yararları ve riskleri anlatarak ve sünnetin seçmeli bir işlem olduğunu ebeveynlerin anlamasını sağlayarak yardımcı olmalıdır.